Przypadek to jeden z najczęstszych powodów sukcesu. Nie zawsze możemy wszystko przewidzieć i zaplanować. Czasami to los decyduje o tym, co się w naszym życiu uda. Niektórzy powiadają: "Chcesz usłyszeć jak Bóg się śmieje? To sobie coś zaplanuj". Muzyka także niesie ze sobą wiele niespodzianek, które zaskoczyły niejednego artystę oraz wytwórnię.
Komponując muzykę trudno jest przewidzieć co się spodoba słuchaczowi. Doświadczonym artystom zdecydowanie łatwiej jest stworzyć piosenkę, która przypadnie fanom do gustu. Nigdy do końca nie mogą być jednak pewni, czy utwory umieszczone na albumie lub singlu na pewno spełnią ich oczekiwania.
Singiel będący przeważnie częścią promocyjną płyty zawiera zazwyczaj dwie piosenki - utwór główny oraz tak zwany B-side. Wytwórnia płytowa oraz artysta wypuszczając krążek na rynek wiąże zazwyczaj największe nadzieje z pierwszą stroną wydawnictwa. Rzadko dzieje się tak, że drugi utwór osiąga taki sam sukces. Czasami zdarza się jednak, że to właśnie B-side staje się tak samo albo jeszcze bardziej popularny niż główny utwór.
We Will Rock You - Queen
"We Will Rock You" to utwór napisany przez Briana Maya i wykonywany przez zespół Queen. Pierwsza wersja pojawiła się na albumie "News of the World" oraz na stronie B singla "We Are the Champions" z 1977 roku. Utwór charakteryzuje się specyficzną sekcją rytmiczną, w której wykorzystano odgłosy tupania i klaskania. Odgłosy te zespół stworzył sam, dodając później efekt pogłosu, co sprawia wrażenie, jakby w nagraniu uczestniczyło wielu ludzi. Na koncertach bezpośrednio po "We Will Rock You" zespół zwykle wykonywał "We Are the Champions". W Anglii, na oryginalnym winylowym wydaniu, utwór był na stronie B singla "We Are the Champions", jednakże amerykański producent umieścił oba utwory na jednej stronie - z tego powodu są często razem odtwarzane w radiu oraz przy innych okazjach.
Strawberry Fields Forever - The Beatles
"Strawberry Fields Forever" to piosenka pochodząca z nagranego w 1967 roku singla "Penny Lane" grupy The Beatles. Inspiracją dla Lennona przy pisaniu tego utworu był liverpoolski sierociniec Strawberry Field. Utwór jest uważany za jeden z najlepszych w dyskografii The Beatles i zaliczany jest do sztandarowych dzieł rocka psychodelicznego. Choć oficjalnie autorstwo przypisywane jest zarówno Lennonowi jak i McCartneyowi, to utwór "Strawberry Fields Forever" został w całości napisany przez Lennona. Teledysk do "Strawberry Fields Forever" oraz do "Penny Lane" był nagrywany w Knole Park w mieście Sevenoaks. W 2004 utwór został sklasyfikowany na 76. miejscu listy "500 utworów wszechczasów" wg magazynu Rolling Stone.
The Model - Kraftwerk
"Das Model" (ang. The Model) to piosenka niemieckiej grupy Kraftwerk skomponowana w 1978 roku. Utwór znalazł się na płycie "Die Mensch-Maschine", a w 1981 roku zespół przygotował anglojęzyczną wersję piosenki i umieścił ją na singlu "Computer-Love". Zmiana wersji językowej pozwoliła grupie odnieść sukces i utwór trafił na 36. miejsce brytyjskiej listy przebojów. Sukces ten spowodował, że wytwórnia w grudniu 1981 roku postanowiła ponownie wydać singiel z tym utworem, jednak tym razem umieściła piosenkę na stronie A. Zabieg ten spowodował, że piosenka wylądowała na pierwszym miejscu brytyjskich list przebojów. Ciekawostą jest, że głos "Korrekt!" słyszany po zdaniu "Sie trinkt im Nachtclub immer Sekt" należy do kelnera, który obsługiwał grupę w lokalu w Düsseldorfie. Pytając gości, czy napiją się szampana, sam odpowiadał "Korrekt!". Zespół zaprosił go do studia i nagrał jego głos do piosenki.
Unchained Melody - The Righteous Brothers
"Unchained Melody" to piosenka pochodząca z 1955 roku. Muzyka została skomponowana przez Alex'a North'a, a słowa napisał Hy Zaret. Utwór stał się jednym z najczęściej nagrywanych przebojów w XX wieku. W 1955 r. Alex North użył utwóru jako ścieżki dźwiękowej do filmu "Unchained". W lipcu 1965 r. grupa The Righteous Brothers nagrała swoją aranżację utworu. Piosenka stała się popularna i była często używana w produkcjach telewizyjnych. W Wielkiej Brytanii utwór uplasował się na 1. miejscu listy piosenek o miłości wg Channel 4. W 2004 r. magazyn "Rolling Stone" umieścili ją na 365. miejscu listy "500 utworów wszechczasów".
I Will Survive - Gloria Gaynor
"I Will Survive" to wielki i niezapomniany hit wykonywany przez amerykańską piosenkarkę Glorię Gaynor, który do dzisiaj pozostaje jej największym przebojem. Utwór został wydany w październiku 1978 roku, a jego twórcami są Freddie Perren i Dino Fekaris. Pierwotnie kompozycja została wydana jako B-side singla "Substitute", jednak to właśnie "I Will Survive" stał się światowym przebojem i najlepiej sprzedającą się piosenką zaraz po premierze. Utwór odniósł także sukces na światowych listach przebojów i stał się numer 1. na liście "Billboard Hot 100" oraz "UK Singles Chart".
Single Ladies (Put a Ring on It) - Beyoncé
"Single Ladies (Put a Ring on It)" to piosenka amerykańskiej wokalistki rhythm and bluesowej Beyoncé Knowles. Utwór pochodzi z jej trzeciego albumu solowego "I Am... Sasha Fierce". Singiel zdobył wiele prestiżowych nagród, do których można zaliczyć m.in. trzy statuetki Grammy dla piosenki roku, najlepszej piosenki R&B oraz najlepszego kobiecego wykonania R&B. "Single Ladies (Put a Ring on It)" znalazł się również na szczycie listy "Billboard Hot 100" i otrzymał status czterokrotnej platyny, za sprzedaż 4.7 milionów kopii w Stanach Zjednoczonych. "Single Ladies (Put a Ring on It)" umieszczona została również na 1. miejscu listy najlepszych piosenek 2008 roku według magazynu Rolling Stone, a także na 2. pozycji tej samej listy sporządzonej przez MTV. "Single Ladies (Put a Ring on It)" zajął również 2. miejsce na liście najlepszych utworów dekady, skompletowanej na podstawie ankiety, którą wśród czytelników zorganizował Rolling Stone.
You Can't Always Get What You Want - The Rolling Stones
"You Can't Always Get What You Want" to piosenka The Rolling Stones pochodząca z ich album "Let It Bleed" będąca wspólnym dziełem Micka Jaggera i Keitha Richardsa. Utwór porusza typową dla lat 60 XX wieku problematykę opartą na miłości, polityce i narkotykach. Sesja nagraniowa, podczas której zarejestrowano utwór "You Can't Always Get What You Want" odbyła się 16 i 17 listopada 1968 w Olympic Sound Studios w Londynie. Ciekawostką dotyczącą tego utworu jest fakt, iż za perkusją zasiadł Jimmy Miller, producent The Rolling Stones, co było spowodowane niedyspozycyjnością Charliego Wattsa. W 2004 roku utwór trafił na 100. miejsce listy " 500 utworów wszechczasów" wg magazynu Rolling Stone.
Roadhouse Blues - The Doors
"Roadhouse Blues" to rockowo-bluesowa piosenki napisana i nagrana przez amerykański zespół rockowy The Doors. Piosenka pojawiła się na stronie B singla "You Make Me Real" oraz na albumie "Morrison Hotel". "Roadhouse Blues" szybko stała się podstawowym utworem koncertowym grupy i w takim wykonaniu umieszczona została również na pośmiertnym albumie "An American Prayer". Utwór uplasował się na 50. miejscu amerykańskiej listy "Billboard Hot 100".
Erotic City - Prince
"Erotic City" to piosenka Prince wydana jako B-side singla "Let's Go Crazy" w 1984 roku. Utwór był oskarżony o dużą ilość odniesień dotyczących sfery seksualnej oraz o użycie słowa "fuck" w wersie "we can fuck until the dawn". Wiele osób uważało jednak, że rzeczywiście występuje tam wyrażenie funk, co pozwalało na odtwarzanie utworu w radiu. Tłumaczenia jednak nie pomogły i Federal Communications Commission nałożyło kary na stacje radiowe odtwarzające tę piosenkę.
Maggie May - Rod Stewart
"Maggie May " to piosenka napisana przez piosenkarza Roda Stewarta i Martina Quittentona. Utwór pojawił się na albumie "Every Picture Tells a Story" w 1971 roku i początkowo był wydany jako B-side singla "Reason To Believe". Jest to także pierwszy duży sukces komercyjny Roda Stewarta jako artysty solowego. W październiku 1971 r., piosenka stała się numerem jeden w Wielkiej Brytanii i podbiła także listy przebojów w Stanach Zjednoczonych. Utwór został napisany na podstawie własnych doświadczeń artysty i opowiada historię młodego człowieka, który jest pełen sprzecznych emocji będąc zaangażowanym w związek ze starszą kobietą.
Get Into The Groove - Madonna
"Into the Groove" to piosenka amerykańskiej piosenkarki Madonny pochodząca z albumu "Like a Virgin" z 1984 roku. Utwór pojawiła się również na singlu "Angel". Początkowo piosenka została napisana dla jej przyjaciela Marka Kaminsa, ale później Madonna postanowiła ją wykorzystać jako ścieżkę dźwiękową filmu "Desperately Seeking Susan". Utwór odniósł duży sukces komercyjny, osiągając szczyty list przebojów w Australii, Belgii, Irlandii, Włoszech, Japonii, Holandii, Nowej Zelandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, gdzie znalazł się na 1. miejscu. Piosenka została również doceniona przez krytyków i uznana przez nich "pierwszym wielkim singlem Madonny".
Hound Dog - Elvis Presley
"Hound Dog" to piosenka napisana przez Jerry'ego Leibera I Mike'a Stollera. Pierwszy raz utwór został nagrany przez wokalistkę Willie Mae "Big Mama" Thornton w 1952 roku. "Hound Dog" został początkowo wydany jako B-side singla "Don't Be Cruel" w dniu 13 lipca 1956 roku. Oba utwory zajęły pierwsze miejsce list przebojów, co jest zdecydowanie bardzo rzadkim zjawiskiem. 9 września 1956 roku, gdy piosenka była na czele amerykańskiej listy przebojów, Presley wykonał skróconą wersję "Hound Dog" w programie telewizyjny "The Ed Sullivan Show". Wydarzenie to było historycznym momentem w dziejach muzyki oraz telewizji ponieważ przyciągnęło przed ekran telewizora około 60 milionów telewidzów. "Hound Dog" Elvisa Presleya sprzedał się w ponad 4 milionach egzemplarzy w Stanach Zjednoczonych. Utwór spędził również rekordowe 11 tygodni na 1. miejscu listy przebojów dopóki nie został zastąpiony przez jego inny utwór zatytułowany "Love Me Tender".
I'm So Lonesome I Could Cry - Hank Williams
"I'm So Lonesome I Could Cry" to piosenka napisana i nagrana przez amerykańskiego muzyka country, Hanka Williamsa, w 1949 roku. Artysta napisał piosenkę zamierzając pierwotnie aby słowa były wypowiedane, a nie śpiewane. Piosenka opowiada o samotności i w dużej mierze inspirowana jest jego burzliwym związkiem oraz relacjami z żoną Audrey Sheppard. Utwór cieszył się dużą popularnością pośród różnych artystów, którzy chętnie nagrywali cover tego utworu. Magazyn "Rolling Stone" umieścił piosenkę "I'm So Lonesome I Could Cry" na 111. miejscu swojego zestawienia "500 utworów wszech czasów" i jest na niej najstarszą kompozycją.
Od przypadku do przypadku
Sukcesem żądzą przypadki i nigdy nie wiemy co możemy spotkać na naszej drodze. To właśnie ta wielka niewiadoma, której przewidzieć nie można dodaje życiu smaku. Ciągłe poszukiwanie i odkrywanie tajemnic, które dotąd były zamknięte na klucz, są źródłem największej ekscytacji. Podobnie jest z nowym albumem czy singlem. Oczekiwanie aż nowa płyta ulubionego wykonawcy trafi do odtwarzacza i przesłuchamy kilka nowych utworów, potrafi przyspieszyć bicie serca. Radość jest tym większa jeżeli muzyka zawarta na krążku jest dla nas pozytywnym zaskoczeniem i okazuje się, że przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Tak właśnie się dzieje gdy natrafimy na B-side, który z zasady ma być tym utworem "drugiej kategorii".